Wednesday 1 February 2012

Kawan yang dipergunakan..

2012..!!Tahun yang amat bermakna buatku..Tahun ni aku akan menghadapi ujian yang amat besar iaitu,UPSR.Aku nk pasang azam aku.Aku nk belajar bersungguh2.Aku tak nk belajar main2..Korang plak??Apa azam korang??Bagi kawan2 aku yang akan menghadapi UPSR same with me,belajar.Skarang ni bukan masa utk main2 lg...Skarang ni aku bukan nk ceritakan pasal tahun baru,tp aku nk cerita pasal kawan aku.Dia ni dulu adalah kawan baik aku,tp skarang ni mungkin x.Aku rasa dia mempergunakan aku sebagai kawan.Aku rasa sedih sangat..Setiap kali bekas kawan baik aku datang,dia mesti layan bekas kawan baik aku,aku diketepikan,macam aku ni x wujud.Bila bekas kawan baik aku x dtg,baru nk layan aku..Satu lg,masa tu merentas desa..Lepas habis merentas desa,aku nk beli air.Aku tanya la dia,nak beli air x??Dia kata x nk..Lepas tu aku buat x tau n terus duduk kat kantin.Baru je nk duduk,dia dtg tempat aku n suruh aku belikan air utk dia.Aku rasa bengang sangat..Dah la aku penat,pastu mintak tolong belikan air..Macam la dia x fikir yang aku pun penat macam dia..Lepas je beli,tgk2 dia pergi borak dengan bekas kawan baik aku..Aku rasa geram sangat..Waktu tu rasa macam nk campak je air tu..Hmm..Sabar je la..


Kesimpulannya,janganlah kita pentingkan diri sendiri..Kalau kita penat,kawan kita pun penat.Mintalah bantuan bila kita dalam keadaan yang susah dan memerlukan bantuan.Jangan buat seseorang itu seperti hamba kita kerana kita semua sama.Kita ni pun seorang manusia dan hamba ALLAH.Secondly,pilihlah kawan yang baik.Jangan pilih kawan yang akan menikam belakang kita sbb aku pernah lalui perkara yg sama.


So,aku dah dapat pengajaran dalam perkara yang aku telah lalui ini.Kalau ada yang pernah melalui perkara yang sama macam aku,ambik ini sebagai iktibar.Semua manusia tidak dilahirkan dengan sempurna..Kena sabar..

1 comment:

  1. Bermacam2 lg karenah & sikap manusia yg akan ditemui andai diizinkan ilahi...gunakan akal fikiran utk mentafsir.Hidup mesti terus. ALL FOR ONE & ONE FOR ALL.Together Forever....

    ReplyDelete